Als de bliksem tegen netcongestie

Ik las vandaag een interessante post uit politieke hoek. Onderstaande artikel (knipsel uit De Tijd) werd gebruikt om aan te geven dat er werk wordt gemaakt van netcongestieaanpak door onder andere voorrangsregels in te roepen voor het type aansluiting (gezin, bedrijf, datacenter/batterijpark):

De insteek is goed en nobel, men wil immers vermijden dat we in situaties verzeild gaan geraken zoals in Nederland, waar vooral in regio Utrecht heel wat bedrijven en gezinnen wachten op een aansluiting. De nodes zijn verzadigd, de hoogspanningsleverancier zit met de handen in het haar. De netbeheerder heeft geen meer (haar). 

Ik ga niet dieper ingaan op de voorrangsregels, want die zullen enigszins legio zijn. We gaan moeten afwachten hoe dat zich vertaalt naar de praktijk van zodra het probleem zich stelt. Waar ik wel wat dieper op wil ingaan is de laatste formulering, 'van zodra het probleem zich stelt'. 

We pompen momenteel miljarden in de optimalisatie van het net, door overal kabel bij te leggen. Het is letterlijk ook een van de punten die ik de politiek in de post zie vermelden. Is het overal bijleggen van kabel, het opleggen van voorrangsregels bij congestie dan een van de sleutelpunten? Wel:

Bijleggen kabel: 

Ik ga niet betwisten dat dit nodig is, ongetwijfeld wel, zeker wanneer we kijken naar het Brusselse gewest en het verouderde net daar. Ik spring daarbij meteen over het Vlaamse gewest heen, want, laten we eerlijk wezen, het is niet zo dat het Vlaamse elektriciteitsnet stopt aan de gewestgrenzen. We moeten dit veel breder bekijken. Het is wel zo dat het Vlaamse gewest een veel hogere bevolkingsdichtheid heeft dan onze buren in het zuiden en de noden zich hier ook sneller zullen stellen. 

De elektrificatie neemt zeker in Vlaanderen sprongen, maar volgens Fluvius nu ook niet meteen aan een rotvaart. Klopt, het is immers niet zo dat we plots allemaal naar de warmtepomp gaan, ook iets dat ik zeker niet betwist. Maar wat als we dat wel gaan beginnen doen en sneller dan verwacht? Gaan we ons beleid laten afhangen van de situatie vandaag en gokken dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen? Kijk naar het wagenpark, dat is plots ook zeer snel aan het elektrificeren. Dus een langetermijnplanning mag niet te lang duren lijkt me. In NL is het pots ook zeer snel gegaan, met alle gevolgen van dien.  

Voorrangsregels:

Begrijp ik en wellicht nodig, maar ik mis bij dit punt en bovenstaande toch echt wel een belangrijk iets: flexibiliteit. 

Ondertussen en binnenkort hebben we zoveel slimme geconnecteerde assets: laadpalen, warmtepompen, batterijen, pv-omvormers, bidirectionele (vracht)wagens, airco's, ... verbruikers, productie- en opslageenheden die op een intelligente manier kunnen worden aangestuurd en dus op piekmomenten kunnen leveren of afkoppelen. En dat aantal neemt razendsnel toe en biedt net door die snelheid ook een opportuniteit, nl. nu reeds kijken naar hoe we die kunnen aanspreken om netcongestie op te vangen. 

Parlement

Eind april was ik samen met enkele andere sprekers aanwezig op een parlementaire hoorzitting over bidirectionele laadtechnologie. We hebben het daar toen uitgebreid gehad over flexibiliteit op het net, aansturing, wagens inzetten om het net te ontlasten (cf. Utrecht), e.d. Echter lees ik daar niets over, geen letter. Is dat omdat het volgens de politiek en de netbeheerder allemaal 'niet zo snel' zal gaan? Gestoeld op het idee dat er nog maar heel weinig wagens in staat zijn om terug te leveren (overigens een foutieve stelling)? 

Richt een taskforce op die de hefbomen voorziet om die asset-aansturing in goede banen te leiden. Kijk naar flexibiliteit. Ik wil gewoon vermijden dat wij op een eiland zitten te roepen dat het bij ons heus wel droog is, terwijl men 100 m verderop een nieuw eiland aan het bouwen is. Het aansturen van assets tijdens piekmomenten om het recht op stroom te kunnen blijven garanderen is een no-brainer. Maar we moeten met heel wat stakeholders samenzitten om te kijken hoe we de netbeheerder en een partij als Elia daarbij kunnen ondersteunen. Niet om vandaag een probleem op te lossen, maar wel om klaar te zijn tegen dat het probleem zich stelt.  


Tim


Stekker uit de batterij - 2 maanden later
Hoe energie opslaan vierkant kan draaien- de stekkerbatterij twee maanden later